torsdag 12 januari 2012

Hur det är att vara au pair

Folk har väldigt konstig uppfattning om hur det är att vara au pair, vissa verkar tro att det är värsta slavjobbet, för vissa är det kanske det, men för många är det istället värsta drömjobbet. 


När jag berättade för folk att jag skulle åka som au pair fick jag inte alls många positiva reaktioner. De flesta var väldigt negativa och nedvärderande typ "men vaa? ska du passa barn, fy faaaan va tråkigt", "kul att passa barn hela dagarna" "du är ju inte ens 21, så du får ju inte göra någonting där" osv osv. Men konstigt nog så är det nu jätte många som jag känner som bestämt sig för att ge sig iväg som au pair nu efter att jag åkt. Kanske har folk nu insett är det är bättre än vad det låter?


Folk verkar tro att vi au pairer passar fruktansvärt jobbiga barn hela dagarna och har absolut ingen fritid, att själva jobbet är slaveri och att det är jätte jobbigt att bo hemma hos en annan familj. Att vi bara tvättar, städar och lagar mat dagarna i enda.. 


Men då kan jag tala om för er, att så är det faktiskt inte. I allafall inte för mig och någon utav mina kompisar, snarare motsatsen. Det är givetvis rätt stor skillnad på arbetstimmar osv beroende på om man har stora, eller små barn. Har man småbarn brukar man ju jobba under dagtid ca 8 - 4 eller 5-tiden. 


Men för mig och dom flesta utav mina kompisar så har vi större barn (mina är 15, 13 och 10 år gamla) och dom är i skolan under dagtid, vilket betyder att jag jobbar 6.30-8 på morgonen, är ledig 8-3 och jobbar 3-6. 


Ungefär såhär brukar en dag se ut för mig; 
6.30 går upp i pyjamas och väcker barnen (men egentligen börjar jag inte förens kl.7, men jag brukar väcka dom ändå).


Sen ser jag till att barnen får frukost och sen plockar undan efter dem, fixar lunch till lillkillen (dom andra två köper mat i skolan).


Kör barnen till skolan (den lilla droppar vi av på vägen hos en kompis som han åker med till sin skolan)


Sen är jag leeeeeeeedig och då brukar jag träna, dra till stranden shoppa osv osv. 


Klockan 3.30 brukar jag hämta barnen, lillen kommer med skolbussen och dom andra två åker med en kompis till ett ställe nära där vi bor.


Sen gör jag läxan med den yngsta och dom andra klarar sig själv, förhör mellan barnet ibland om hon har prov. 


Efter det är det rätt fritt. Ibland får jag ta barnen på shopping, till stranden eller andra aktiviteter skjutsar lite från och till kompisar och ibland lagar jag middag, ibland lagar vi mat tillsammans och ibland slutar jag redan kl. 4. När jag slutar på kvällarna skiftar rätt mycket, beroende på hur föräldrarna jobbar, men det är sällan som jag kommer upp i mina 45 timmar som man får lov att jobba. 


Som au pair får man gratis boende (eget rum och toalett), man får mat (det som finns i sin värdfamiljs kyl och frys), de flesta har egen bil, eller åtminstone tillgång till en bil, vissa får resa runt jätte mycket med sin värdfamilj och då betalar familjen i princip allting åt dig. 
Man tjänar 200 $ i veckan vilket motsvarar ca 1.400 SEK man har 2 veckors betald semester och åker man med min "agentur" så betalar din värdföräldrar 500 $ för skolan, för man måste ta 6 credits per år. 


Man kan signa upp för 6, 9 eller 12 månader tror jag. Jag sa först ett år, och sen förlängde jag med 6 månader till, men kunde välja på 6, 9 eller 12 månader till. Som max kan man vara au pair i 2 år. Sen måste man åka hem och så måste man vänta i 2 år innan man kan få ett nytt au pair visium om man vill gör om det!


Just de ja när man är klar med sin 12 månad får man en 13 månad i bonus som man får spendera hur man vill, om man vill jobba kvar sista månaden, åka hem direkt eller resa runt i USA är ditt val. Men efter dina 12 månader kan man inte åka utanför USAs gränser om man inte åker hem innan och fixar nytt visum (man blir nämligen insläppt i USA om man kommer från utrikes och har ett visum som gått ut). Eftersom att jag förlängde med 6 månader får jag en 19 månad här innan jag åker hem och då ska jag resa runt lite grann!


Så nu vet ni hur det faktiskt ligger till i "slaveriet" i L.A!
Frågor är välkomna!
/Em. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar