måndag 27 december 2010

Christmas in America

Då var man hemma igen, eller hemma inte hemma, men hemma i mitt nya hem i min nya stad hos min nya familj! Veckan har varit super. Hela måndagen gick i princip åt till att köra upp till Mammoth, vilket var väldigt segt. Så när vi väl kom fram, packade vi upp våra saker och gick och la oss för att orka med morgondagen som skulle tillbringas i backarna. Och alldeles riktigt kl 09.30 var vi i backen, Jag och Tom åkte skidor (gissa om vi var "outsiders" för resten av Mammoth åkte snowboard, förutom några andra outsiders, men dom var lätt räknade..) Hela onsdagen var jag hemma med Nora, för hon hade sån träningsverk i hela kroppen efter en dag på snowboarden- Men hallååååå eller? Hur klen får man lov att vara skrek det i mitt huvud.. Men jag var snäll och stannade hemma med henne och kollade på film.  På eftermiddagen kom även Vronkan (Veronika) dit och fixade julstämning åt oss, hon fixade massa julmys och julkäk. I torsdas, tro det eller ej, men jag samlade mod och åkte snowboard helda dagen.


 Första backen var jobbig.. Om jag hade någon svanskota innan efter mina 15 år på isen.. så har jag det inte nu längre i alla fall, det vill jag lova! Men jag kom ner, och nästa backa gick mycket bättre! Helt plötsligt förstod jag att man faktiskt kan svänga på en snowboard! Jag försökte min även på sk. "To turns" vilket resulterade i ett par blåmärken på rumpan, på knäna, skev rygg och ont i gänderna. Kände mig precis som om jag vore 10 år igen på en konståknings träning som gick mindre bra... - No pain no gain!
Jag var glad över att jag gick därifrån utan hjärnskakning, brutna ben eller sjukhusbesök! Tror dock att min smärttröskel höjdes några snäpp!


Jaa sen så har vi dopparedagen - det heter väl så? 
Dagen började med kl 06.30 kommer Tom in och väcker mig och Nora: "Hurry it's Christmas day today, we have to open our stockings nooow- Get up!" (Jag ville egentligen inget annat än att bara ligga kvar i sängen för jag var för trött för att orka gå ner för trappan och eftersom att gårdagen hade satt sina spår så hade jag alldeles för mycket träningsverk i muskler som jag inte ens visste existerade på min kropp- lite spännande i och för sig...  Men vi hade inte så mycket till val, för Tom var ivrig som bara den med att få öppna dagens första julklapp. Så vi gick ner till den ny-tända brasan och alla barnen öppnade sina strupor och när jag säger barnen, så räknas även jag in som barn denna gången. Vronkan hade köpt en lite strumpa till mig också och lagt lite fina presenter i den! Sen åt vi en lång frukost innan det bar ut i backen igen. Vi hade det finaste julvädret man skulle kunna få= knallblå himmel och inte ett endaste moln, solen sken och snön droppade ner från träden. Vi satte os på en uteservering i backen och käkade lite lunch och det var rikitgt skönt! Sen åkte vi en stund till innan vi begav oss hem till Vronkan som hade spenderat hela dagen i köket för att få ihop en fin julmiddag till oss. Så när vi kom hem var det bara in i duschen, på med lite finare kläder och hugga in i middagen- för en gång skull uppskattade jag faktiskt svensk mat! Efter middagen kom tomten och det var dags för paket öppning. Veronika skämmer verkligen bort mig här borta -så mamma och pappa ni kan vara lugna! Hon, eller aa.. Tomten/Santa Claus som det heter, gav  mig massa olika bodyloations och duschtvålar och diverse från Victoria Secret, en fin Juicy Couture väska (typ strandväska) ett par örhängen från Juicy Couture och ett par andra örhängen från Bloomingdales!  Och ändå så skämdes hon lite för att det inte var lika mycket som hennes barn fick?! Haha hur söt är hon inte då!


Och efter fredag så kommer lördag - Juldagen eller julafton beror på hur man firar. Men eftersom att vi firade svensk jul, så var det bara en helt vanlig lördag och julen var nu slut. Tycker jag i alla fall. Jag gillar inte julafton längre..  allt handlar ju typ bara om julklappar och så fort dom är öppnade försvinner hela stämningen och julen är då också över.. Vi tog några sista åk i backen, men vi var helt enkelt för dåliga för att vara ute en dag som denna, för oj vad det blåste, det var typ storm uppe i bergen och mina nyfunna skills var nu bortblåsta.. Så vi gick istället hem och la oss i Jacuzzin. Helt plötsligt kände jag mig nästan hemma igen (alltså hemma i Sverige), man såg inte särskilt mycket mer än jacuzzins små lampor som lös och ångan från vattnet som steg uppåt mot den mörka himlen, med stjärnor som faktiskt är dom samma som hemma! 


Idag har vi åkt bil, massor av bil. Men idag var det fint väder och jag uppskattade faktiskt att sitta bilen och bara glida rakt fram genom den fantastiska naturen med solen skinandes. 


Näe nu är jag för trött för att ge er mer information om denna veckan. 
Bilder ifrån Mammoth kommer kanske i morgon om ni har tur!


//Em. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar