onsdag 5 januari 2011

Till alla tråkiga fegisar!

Helt ärligt så tycker jag synd om alla ni som är där hemma.  Inte för att vara sån..
Men när jag kommer hem igen efter mitt år här borta så kommer jag leva på mina upplevelser och erfarenheter jag får här, medans ni där hemma inte har gjort mer än att bara gå hemma och rulla tummarna. Det känns som att ni lever i eran lilla bubbla där hemma. Det händer liksom inte ett skit, inget utöver det vanlig liksom.. Ingen som vågar ta risker och prova något nytt- för jaa det kan ju bli lite fel?! 


När jag kommer hem, så kommer ni att vara exakt samma person som när jag åkte, ni kommer se exakt lika dana ut (kanske lite äldre och lite mer gråhåriga, kanske några kilon fetare).


Det är som att tiden står helt stilla där hemma! Jag ångrar verkligen inte att jag stack, för då hade jag vart en av dessa tråkiga personer som inte gjorde ett skit där hemma. Ungdomen är den bästa tiden i våra liv skulle jag gissa på, varför slösa bort dom för de kan man ju aldrig få tillbaka? Jag tänker utnyttja mina år till max jag ska resa, se världen och bara njuta, tänka efter riktigt ordentligt vad jag faktiskt vill plugga!


Både innan jag åkte och även nu, så får jag många frågor och dom flesta är rätt nedvärderande faktiskt. Men kanske är det bara den svenska avundsjukan "det är ju kul när det går bar för någon annan". 
Folk frågar mig ofta hur jag vågade åka ensam och till vilken nytta- au-pair kan ju inte vara så roligt- passa barn liksom? osv. osv. 


Men vafaan! Skärp er! Fegisar- vad kan hända, det är bara på andra sidan atlanten, en 15 timmars lång flygresa sen är jag hemma om jag inte skulle trivas. Istället för att gå hemma och inte göra särskilt mycket vettiga saker, så kan jag lika gärna ta chansen att resa och uppleva visa att jag klara mig själv! 


Släpp tryggheten och våga lite mer, för Sverige, jaa det kommer att se precis lika dant ut. Skillnaden blir i er själva, du får upplevelser som du aldrig kommer glömma. Du får vänner från hela världen, du lär dig språket på ett helt annat sätt, du lär dig att våga!- Jag kommer aldrig att ångra att jag stack och när jag kommer hem, kommer jag säkert sticka igen!


/Em.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar